tazkeerah


Pernah dengar tentang Abu bakar al-misky?

well...yang badannya sentiasa berbau harum semerbak kasturi tu...
da igt?? ok bagi yang belum tau...kisahnya begini~

Dikatakan abu bakar al-misky ni seorang yang sentiasa berbau harum. ada la dua tiga org pernah bertanya...

"perfume apa yang kau pakai wahai abu bakar??"

dia jawab "aku da lama da x pakai perfume~"

hiks~...di sebalik kisah badannya yang berbau harum tu...sebenarnya begini...

pada suatu hari.........

si abu bakar ni ingin menolong oleh seorang wanita di rumahnya...
sampainya dia disana...tiba2...jeng3...terus pintu tersebut ditutup dan dikunci bagi mengelakkan si abu bakar ni terlepas... (apa lagi....nk goda abu bakar la~)..pabila diketahuinya akan hal tersebut, maka tahulah beliau bahawa dia telah di tipu.

oleh itu, dia memikirkan satu idea. Abu Bakar minta nak ke toilet sat...sambil ditemani pembantu si wanita tu...

dalam toilet, dia palitkan segenap badan dia dengan kotoran yang baunya...masyaAllah...busuknya!..So (mesti korang bole agak kot apa jadi pastu~)..nampak je abu bakar da kotor mcm tu terus dia suruh pembantu dia keluarkan abu bakar ni....lepas kejadian tu...Abu Baar pun balik dan bersihkan diri dia...keesokan harinya dia terbau wangian...check2 rupanya dari badan dia sendiri...rupa2nya...itulah habuan dia di dunia~

so??habis mcm tu je ke??

yeps...

moral of the story..

1) Bagi yang nak belajar menahan nafsu tu...memang sakit la...awal2 nak memulakan mmg sakit...bukan sakit as sakit physically...tp emotionally...sentiasa berperang dengan diri sendiri dan hawa nafsu (plus bisikan2 syaitan)...kes Abu Bakar ni memang boleh salute dia la...ye la bayangkan kalau lelaki kena goda dengan prempuan cantik...agak2 layu x?

2) kreatif & inovatif cari solusi..(eh??apasal pulak??) yela...kreatif la tu ambil kotoran2 busuk utk dilumurkan kat badan...cuba cakap...ada ke kisah2 sebelum tu mengisahkan org yang buat cara abu bakar ni?? xde kan...so dia la yang pertama mencubanya....saya nak kata disini bahawa...hendak seribu daya...xnak seribu dalih...kalau betul kita nak lawan hawa nafsu tu...pastinya idea2 baru akan menyusul...sbg solusi bagi situasi yang kita nak elak.

3) kalau kita berjaya lawan hawa nafsu kita tu...subhanallah! ganjarannya kita x terfikir pun betapa banyaknya...mcm Abu Bakar ni jugak...itu baru ganjaran didunia...belum nampak lagi ganjaran di akhirat nanti...moga2 kita dapat contohi Abu bakar dan insyaAllah moga2 kita tergolong dlm candidate hamba paling sabar disisi Allah~ 

Sungguh Kami akan menguji kalian dengan sedikit rasa takut, kelaparan serta kekurangan harta benda, jiwa, dan buah-buahan. Maka berikanlahkhabar gembira bagi orang-orang yang sabar. Iaitu orang-orang yang apabila tertimpa musibah mereka mengatakan, ‘Sesungguhnya kami ini berasal dari Allah, dan kami juga akan kembali kepadaNya’. Mereka itulah orang-orang yang akan mendapatkan ucapan selawat (pujian) dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang memperoleh hidayah."
[al-Baqarah, 2:155-157]

Seposen dua~

Comments

Popular Posts